FIRMAN TUHAN SUMBER KEHIDUPAN
Senin, 22 Mei 202

Banyak orang mendidik oranglain dengan kebenaran-kebenaran dalam dirinya, bukan berdasarkan kebenaran-kebenaran Allah. Sangat disayangkan jika kebenaran yang ada dalam dirinya adalah kebiasaan-kebiasaan duniawi yang selama ini sudah dipandang baik, dilakukan secara terus menerus dan dijadikan suatu kebenaran.

Maka yang terjadi adalah menciptakan manusia yang wajar dan normal dimata dunia, manusia duniawi. Sementara target kehadiran Tuhan Yesus ke dunia ini adalah supaya dilahirkan manusia-manusia Allah yang tidak lagi hidup duniawi melainkan hidup rohani berkarakter Surgawi.

Hanya dengan Firman Tuhanlah kita mendapat kebenaran Allah yang mampu mengubah hidup kita yang selama ini telah di asuh dengan kebenaran-kebenaran manusia.

2 Timotius 3:16 (TB) Segala tulisan yang diilhamkan Allah memang bermanfaat untuk mengajar, untuk menyatakan kesalahan, untuk memperbaiki kelakuan dan untuk mendidik orang dalam kebenaran.

Seseorang tidak akan mampu mendidik oranglain jika di dalam dirinya tidak ada kebenaran, semua hanya tradisi dan kebiasaan-kebiasaan semata. Sudah saatnya kita harus benar-benar ada dalam didikan kebenaran yang mempersiapkan hidup kita layak di hadapan Bapa Sorgawi.

Selanjutnya kita akan mampu menularkan hidup benar kepada orang lain. Meskipun pada kenyataannya kita masih banyak belum mampu menggarami orang lain dengan kebenaran, minimal hidup kita dahulu harus tercengkram dengan kebenaran Allah.

Roh Kudus akan terus membawa kita kepada maksud-maksud dan tujuan Allah dalam hidup kita untuk mencapai manusia yang dikehendakiNya. Mari, beri diri dan buka hati hanya untuk kebenaran Allah supaya kebenaran-kebenaran sendiri semakin lama akan lenyap di dalam diri kita. Yang ada hanya kebenaran Allah saja.

Bapa tidak mengenal wajah-wajah manusia yang mengenakan kebenaran manusia, melainkan akan menandai orang yang mengenakan kebenaran-kebenaran Allah/Firman Kebenaran. Amin,

Tuhan Yesus memberkati kita semua

Salam dari Pdp. Debora Gulo

By redaksi

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *